26. september 2013

Fra Den Nationale Scene

Hellemyrsfolket blir musikal på DNS

Hellemyrsfolket av Amalie Skram blir musikal på Den Nationale Scene i Bergen neste høst. Gunnar Staalesen står for dramatiseringen og sangtekstene, mens Julian Berntzen har komponert musikken.

Johan Osuldsen, mannen bak Mamma Mia!-regien i Oslo i 2010, er regissør for storsatsingen til DNS, mens Tine Schwab har ansvaret for scenografien.

Det har lenge gått rykter om at DNS skal lage en gigantmusikal av romanserien til Amalie Skram. Og for å unngå spekulasjoner bekreftet teatersjef Haaland i dag at Hellemyrsfolket får urpremiere som musikal på DNS 13. september neste år.
- Jeg er svært lykkelig for å ha fått til dette. Og ikke minst for at vi har sikret oss så gode krefter til å skape denne musikalen, sier Haaland.

Hun vil ennå ikke komme med navn på skuespillere.
– Kabalen er ikke helt lagt ennå. Men vi har gode krefter på eget hus, i tillegg til at vi vil hyre inn noen andre, store navn, sier Haaland.

Hellemyrsfolket har en sentral plass i norsk litteraturhistorie. På DNS vet vi også av egenerfaring at romanserien også fenger som teater i Bergen. Folk gikk mann av huse i 1992 da DNS satte opp en maratondramatisering av Gunnar Staalesen, på over 8 timer.

- Musikalen er på ingen måte en dramatisering av det vi gjorde i 1992. Her har vi startet helt fra begynnelsen for å skape en musikal. Det var Julian Berntzens initiativ, og jeg trengte 30 sekunder på å svare ja, sier Staalesen. – Jeg trengte ikke stort mer, sier teatersjef Agnete G. Haaland.
- Vil vi kjenne musikeren Julian Berntzen igjen i musikken?
- Så absolutt, sier Agnete G. Haaland.
- Vi følger de viktigste karakterenes livsløp med fokus på deres indre liv; deres hemmeligheter, drømmer og skjebnetro, samt deres ideer om påvirkning fra arv og miljø, klassetilhørighet og urettferdighet. Men fokuset i musikalen ligger også på medlidenhet med de som sliter. Selv om Skrams fortelling er dramatisk og på grensen til å være preget av håpløshet, trenger det livsbejaende igjennom, sier regissør Johan Osuldsen.

For ytterligere informasjon:
Kommunikasjonssjef