4. april 2011

Fra Dansens Hus

TOYBOYS GOES BRUTAL!

Hva: En forestiling som tar oppgjør med dagliglivets konforme tilstand.
Hvor: Dansens Hus, Oslo. Studioscenen
Når: Onsdag 6. april til søndag 10. april kl. 19:00.

«LOVE and moving moments» er den åttende i rekken av TOYBOYS´ forestillinger. Den inngår i triologien «TOYBOYS goes brutal». Innen triologien er levert, feirer TOYBOYS ti år og har spilt sin tiende forestilling, og de har vært brutale.

TOYBOYS vil lage kunst som konfronterer og stiller eksistensielle spørsmål. For å bryte med det bestående er det behov for en dose brutalitet. TOYBOYS kler seg opp for å bryte ned. De vil feire kampen mot konformitet. Det er kjærlighet og rørende bevegelse, det er «LOVE and moving moments».

TOYBOYS har arbeidet med scenekunst i skjæringspunktet mellom dans og tekst, humor og alvor, normalitet og avvik siden 2002. I denne tiden har de fylt begrepet «boy toy» med mye annet innhold enn «den som lar seg bruke for andres seksuelle tilfredsstillelse».

TOYBOYS har som grunntanke i sitt kunstneriske arbeide å tydeliggjøre annerledeshet gjennom sine forestillinger. De ønsker å presentere konkrete og abstrakte øyeblikk som kan bidra til en bredere forståelse for det som ikke er normalt. Hensikten er å bidra til en flytende forståelse av identitet og aksept av mange flere parallelt eksisterende kjønnskategorier som ikke begrenser, men utvider vår forståelse av identitet og “den andre”.

Av og med:

Terje Tjøme Mossige, Ulf Nilseng, Jan Steinum, Bjørn Båsen, Chrisander Brun, Vidar Løvstad, Tor Tveite, Kristianne Mo, Cathe Sjøblom.
Foto: Yolanda Melgarejo

Støttet av Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde og Fond for utøvende kunstnere

www.toyboys.org

For informasjon og billetter: www.dansenshus.com eller telefon 23 70 94 00. Billetter kan også bestilles på billettsalg@dansenshus.com. Billettluken er åpen mandag til fredag fra 12 - 19. I helger med forestilling fra 2 timer før forestilling.
SISTE SJANSE FOR Å SE DEN GLIMRENDE FORESTILLINGEN «FLAWED»

Hva: Et skoleeksempel på misantropiens grimme ansikt
Hvor: Dansens Hus, Oslo. Hovedscenen
Når: Siste forestilling 31. mars og 1 april kl. 19:00. Varighet ca 80 minutter.

Urpremieren på «FLAWED» har blitt enormt godt mottatt av publikum og presse. Aftenposten sier "Sjelden blir en så stygg tekst gripende. Selvhat, jødehat, rasisme, homoskitprat, mobbing og groteske fortellinger får her en form og et uttrykk som engsjerer. Alan Lucien Øyen er en stjerne på norsk scenekunsthimmel. Det er bare å gjøre seg kjent med ham."

Forestillingen har selvforakt som utgangspunkt og belyser den foraktfulle og kritiske dialogen som er blitt så hverdagslig i måten vi forholder oss til hverandre på. Han fremstår mer som en dansens -enfant terrible-, samtidig som han gjør det med et glimt i øyet. Han har beveget seg bort fra det stiliserte vakre, og leverer en mer naken, rå og nesten brutal forestilling. En forestilling som rokker ved noe inni oss. En forestilling som stiller spørsmål ved den menneskelige hang til å rakke ned på andre, og som forsøker belyse den foraktfulle og kritiske dialogen som er blitt så hverdagslig i måten vi forholder oss til andre.
Hvorfor tar vi den sterkestes parti? Hvofor klapper vi og syns det er hysterisk når noen dummer seg ut i X-Faktor?

Med dans, drag, voldelige tekster og video i sitt arsenal, kaster han og danser Léo Lérus seg inn i slagmarken for de skremmende brutalitetene og avmaskerende spissfindigheter i rasismen, sexismen, hvilken-som-helst-isme, og raseriet nedlagt i oss alle.

Alan Øyen er en av Norges mest produktive koreografer med sin produksjonsplattform Winter Guests, og vant i 2010 Oktoberdansprisen for forestillingen «America – Visions of Love».

SISTE TO GANGER: 31. mars og 1 april kl. 19:00.

Vi minner også om den prisvinnende forestillingen «AMERICA- Visions of love» som vises som reprise hos oss søndag 3. april kl. 19.