NOMINERT I KLASSEN BESTE MANNLIGE SKUESPILLER
Anders Dale
for rollen som Drømmeren i Dostojevskijs
Drømmere på Hovedscenen, Rogaland Teater
Anders Dale kom
direkte til Rogaland Teater da han i 1994 var ferdig med Statens
Teaterhøgskole. Han debuterte i Svein Sturla Hugnes’ oppsetning av Tony
Kushners Engler i Amerika, der han spilte Joe. Han er en meget
allsidig skuespiller som blant mange andre roller har tolket Joseph K i
Kafkas Prosessen (1996), Meursault i Den fremmede av
Albert Camus, og Hitler i Georg Taboris Mein Kampf (1999).
Vinteren 1994/1995 imponerte han stort som den sårbare og elskelige, men
tragiske Smike i Rogaland Teaters maratonoppsetning av Nicholas
Nickleby, og våren 2005 var han Korojev i Yngve Sundvors versjon av
Mikail Bulgakovs Mesteren og Margarita. I vår har han debutert
som regissør med Tape av amerikanske Stephen Bleber, en
oppsetning som ble meget godt mottatt. Han ble for øvrig nominert til
Gullruten i 1997 for innsatsen i NRKs dramaserie
Blodsbånd.
Øystein Røger
for rollen som Den ukjente i Til Damaskus av August Strindberg,
Amfiscenen, Nationaltheatret
Øystein Røger gikk ut av Teaterhøgskolen i 1986, og startet sammen
med flere fra sitt kull teatertroppen De Unge Forbund. Våren 1987 spilte
gjengen en sprellevende versjon av John Fords tragedie Så synd at hun
er hore. Men allerede i 1988 var han på plass på Den Nationale Scene
der han ble helt til han i 1993 kom til Nationaltheatret. Der har han
vært siden. Johannes Rosmer i Rosmersholm og Osvald i
Gjengangere er blant hans minneverdige roller på DNS. På
Nationaltheatret var han blant annet Septimus Hodge i Tom Stoppards
Arcadia (1995), og sir Robert Chiltern i Den perfekte ektemann
av Oscar Wilde (1996). Øystein Røger er også en av våre beste
tolkere av Jon Fosse, og har hatt ledende roller i seks av
Nationaltheatrets Fosse-oppsetninger, bl.a. Draum om hausten og
Vinter. Han var en del av den kunstneriske ledelsen av Torshoveteatret
i 2000-2003 og har gjort stor suksess sammen med Kåre Conradi i
Stones in his pockets. Han har medvirket i flere spillefilmer, TV-
og radioproduksjoner og mottok i 2002 Nationaltheatrets Venners Pris.
Bjørn Skagestad
for rollen som Ray i Blackbird av David Harrower,
Malersalen, Nationaltheatret
Bjørn Skagestad har vært ansatt ved Nationaltheatret siden 1988. Før
det var han på Det Norske Teatret der han blant annet spilte fyrst
Julian i Keisar og Galilear (1987). På Nationaltheatret
har han blant annet tolket en rekke Ibsenskikkelser, Ejlert Løvborg i
Hedda Gabler, Osvald i Gengangere (begge 1988), Helmer i
Et dukkehjem (1990), Erhard Borkman i John Gabriel Borkman
(1991), Hjalmar Ekdal i Vildanden (1996), Johannes Rosmer i
Rosmersholm (1998), assessor Brack i Hedda Gabler (2002) og
grosserer Werle i Vildanden (2004). Han har hatt sentrale roller
i tre Tsjekhov-stykker – Onkel Vanja i 1994, Måken i 1998
og Kirsebærhaven (2003). I 1999 var han Faust mot Monna Tandbergs
Mefisto, han har vært statsråd Paul Lange i Bjørnsons Paul Lange og
Tora Parsberg (2000), og Gustav i Strindbergs Kreditorer
i 2005. Han har vært med i flere filmer, og spilte Erlend i
Krstin Lavransdatter. Han har mottatt Radioteatrets Blå fugl i 1991
og Per Aabels Ærespris i 1998.
NOMINERT I KLASSEN BESTE
KVINNELIGE SKUESPILLER
Anna Bache-Wiig
for rollen som Hedda i Hedda Gabler av Henrik Ibsen, Gamle Scene,
Trøndelag Teater
Anna Bache-Wiig gikk ut fra Statens Teaterhøgskole i 1998. Hun kom
til Den Nationale Scene i 2001, men før det var hun på Trøndelag Teater
og på Rogaland Teater. I Bergen har hun blant annet spilt rollen som
Antigone i Antigone av Aleksander Öberg og Mats Kjelbye (2002),
Sofie i Det kalde hjertet av Astrid Saalbach (2003), Helena i
En midtsommernattsdrøm (2004) og Ronja i Ronja Røverdatter
(2003-04). Høsten 2005 gjestet hun Rogaland Teater, og spilte Constance
Mozart i Amadeus, og våren 2006 altså Hedda i Per-Olav Sørensens
moderne versjon av Hedda Gabler. Hun har spilt i filmene Buddy
(2003) og Naboer (2005) og hun er også forfatter med to bøker
bak seg. Hun debuterte i 2003 med oppvekstromanen Det aller fineste,
og ga i fjor ut Midtsommernattsdrømmen der teatret spiller en
viktig rolle.
Trine Wiggen
for rollen som Una i Blackbird av David Harrower,
Malersalen, Nationaltheatret
Trine Wiggen gikk ut av Statens Teaterskole i 1994. Samme år
debuterte hun på Den Nationale Scene i Namnet av Jon Fosse, og i
Bergen var hun både Nille i Jeppe på Bjerget og Solveig i Peer
Gynt. I 1997 kom hun til Nationaltheatret, der hun blant annet har
vært Stella i Sporvogn til begjær (2003), Datteren i Lars
Noréns Vinterforvaring (2003) og Fanny Wilton i Sebastian
Hartmanns kontroversielle John Gabriel Borkmann (2004). I 2002
var hun Honey i Heddaprisbelønte Hvem er redd for Virginia Woolf
på Oslo Nye Teater, og i 2005 var hun Fedra i Jean Racines Fedra
som Eirik Stubø satte opp for Svenska Riksteatern. I 2005 ble hun
nominert til Amandapris for beste kvinnelige skuespiller for innsatsen i
filmen En folkefiende.
Ingunn Beate Øyen
for rollen som Richard II i Richard II av William Shakespeare,
Prøvesalen, Det Norske Teatret
Ingunn Beate Øyen kommer fra Inderøy i Nord-Trøndelag, og det ryktes
at hun er en av de mange som valgte skuespilleryrket etter å ha
medvirket i Stiklestad-spelet om Heilag Olav. I 1992 ble hun
ferdig med Teaterskolen i 1992, og samme år begynte hun på Det Norske
Teatret der hennes første rolle var Catherine i Arthur Millers Frakt
under havet. I 1995 spilte hun Jeanne d’Arc i Jean Anouilhs
Lerken, i 1997 var hun med i Historia om ein landsby av Lope
de Vega, og i 2000 var hun Barbara i Angsten et sjela av
Fassbinder. I 2002 gjestet hun Den Nationale Scene der hun medvirket i
1900: Maskespill og 1900: Maskefall, en dramatisering av
Gunnar Staalesens slektskrønike.
NOMINERT I KLASSEN BESTE
MANNLIGE BIROLLE
Henrik Mestad
for rollen som Kurt i Dødsdansen av August Strindberg på
Amfiscenen, Nationaltheatret
Henrik Mestad ble ferdig på Teaterskolen i 1991, og debuterte på
Nationaltheatret samme år i Hærmennene på Helgeland av Henrik
Ibsen. Siden den tid har han spilt 55 ulike roller på Nationaltheatret –
han har blant annet vært en interessant Thorvald Helmer i Et
Dukkehjem (1999) , Rochefort i De tre musketerer (2001),
ingeniør Borgheim i Lille Eyolf (2002) og Sønnen i den
Hedda-prisbelønte oppsetningen av Thomas Bernhards Teatermakeren.
På Oslo Nye Teater har han spilt Johannes i Victoria (2004), mens
han på Teatret Vårt var Ask Burlefot i Morten Borgersens dramatisering
av Mykles Lasso rundt fru Luna (1996). Han har også skrevet to
forestillinger som han selv har spilt, Lik meg når jeg er teit
(1993) og Nansens sønn (2002).
Nils Ole Oftebro
for rollen som Mariano i Et spansk stykke av Yasmine Réza,
Amfiscenen, Nationaltheatret
Nils Ole Oftebro var ferdig med Teaterskolen i 1969, og debuterte på
Nationaltheatret to år senere i rollen som Federmesser i Den
stundesløse. På Nationaltheatret har han spilt vel hundre ulike
roller, nevnes her kan hans tolkninger av Peer i Peer Gynt (1985),
av Don Juan i Molières komedie av samme navn(1990), av Vidkun
Quisling i Cecilie Løveids Maria Q (1994), av doktor Rank i Et
dukkehjem (1999), og av Hallvard Solness i Ibsens Byggmester
Solness (2003). I 1980-årene var han kunstnerisk leder for
Torshovteatret. Nils Ole Oftebro har spilt i en rekke filmer, og han har
vært programleder på TV. To ganger har han fått Amandaprisen (1986 og
1998). I 1990 fikk han Kritikerprisen, i 1998 Stiklestadprisen i 1998 og
i 2003 ble han kåret til Årets Lydbokstemme.
Randolf Walderhaug
for rollen som Per Degn i Erasmus Montanus av Ludvig Holberg,
Teatret Vårt i Molde
Randolf Walderhaug er utdannet ved New York University, der han ble
ferdig med ett treårig Theatre Program i 1984. Han var lenge ved Den
Nationale Scene der han spilte i Jeppe på bjerget (1987),
Holbergs Ulysses fra Ithaca (1990), Orestien (1991),
Hellemyrsfolket (1992) og Hamletmaskinen av Heiner Müller
(1993). I 1991 var han Ernst Mensen i Ragnar Hovlands Gjest Bården
døyr åleine ved Nilens bredd. På Teatret Vårt har han spilt i
Tre Søstre (1994), i Rosmersholm- 1997 (1997), Frøken
Julie (1998), Hedda Gabler(2001) og Nathan den vise
(2003). I 2004 gjestet han Trøndelag Teater der han medvirket i
Terrorisme av brødrene Presnyakov og Folkeutrydning ( eller
leveren min er meningsløs) av Werner Schwab Han er en ivrig
idrettsmann, han oversetter, og han har hatt flere regioppgaver for
Teatret Vårt.
NOMINERT I KlASSEN BESTE
KVINNELIGE BIROLLE
Lise Fjeldstad
for tolkningen av Den eldre kvinna i Svevn av Jon Fosse,
Amfiscenen, Nationaltheatret
Lise Fjeldstad gikk ut av Statens Teaterhøgskole i 1963. Samme år
ble hun ansatt på Det Norske Teatret der hun huskes som Desdemona i
Othello (1966), Ragnhild i Medmenneske (1967) og Hedda
i Hedda Gabler(1971). Fra 1971 til 1974 var hun ansatt i
Fjernsynsteatret, så vendte hun tilbake til Det Norske Teatret helt til
hun i 1975 begynte på Nationaltheatret. Der har hun spilt mange store
roller, hun har bl.a vært Martha i Hvem er redd for Virginia Woolf
(1988) og fru Alving i Gengangere (1993). Hun har gjestet Den
Nationale Scene, og medvirket i flere spel, blant annet i
Stiklestadspelet. Lise Fjeldstad er også regissør. På Nationaltheatret
har hun hatt ansvaret for de siste fem oppsetningene av Reisen til
julestjernen, for Riksteatret har hun satt opp Ibsens Fru Inger
til Østråt (2000) og Den 25. timen av P. O. Enquist
(2004). Hun har mottatt Guldbaggen for beste kvinnelige hovedrolle i
filmen Liten Ida, Amanda for beste kvinnelige hovedrolle i NRK/TVs
Dødsdansen (1991), Per Aabels Ærespris i 1992, Kritikerprisen for
sin tolkning av fru Alving (1993). Lise Fjeldstad er også Ridder av 1.
klasse av St. Olavs Orden.
Kirsten Hofseth
for sin tolkning av Magdelone i Den stundesløse av Ludvig
Holberg, Store Scene, Den Nationale Scene
Kirsten Hofseth hospiterte på Statens Teaterhøgskole fra 1967 til
1969. Da ble hun tilknyttet Trøndelag Teater, der hun var fram til 1972,
og blant annet var Helena i En Midtsommernattsdrøm og Ismene i
Antigone. Så var hun med på å starte Teatret Vårt, og i fem år
medvirket hun i alle teatrets oppsetninger som Tvillingene, Ordet
og Edvard Hoems Kvinnene langs fjorden. I 1977 ble hun freelancer,
og var blant annet med i Grenseland, den første norske
TV-serien. Hun kom for første gang til Rogaland Teater i 1978, og var
der i Kjetil Bang-Hansens to siste år som teatersjef. Fra 1980 til 1982
var hun medlem av Fjernsynsteatrets faste ensemble, og i 1982 vendte hun
tilbake til Stavanger der hun var til 2005, de siste 10-12 årene med en
del permisjoner – hun har blant annet gjestet Nordland Teater, og
medvirket i Offshore. Blant hennes mange roller på Rogaland
Teater kan nevnes Hofseth i Thomas Bernhards Worringers Hofseth,
Sandsberg og Grønli, (1989) og Ella Rentheim i John Gabriel
Borkmann (1992). Nå er hun på Den Nationale Scene der hun høsten
2005 var med i Jon Fosses Draum om hausten.
Ida Holten Worsøe
for rollen som Marcela i Hunden i høyet av Lope de Vega, Scene
Øst, Hålogaland Teater
Ida Holten Worsøe er utdannet i teater og musikal ved Statens
teaterhögskola i Göteborg der hun gikk fra 2002 til 2005. Men før hun
begynte der, gikk hun ett år på Skolen for Danseteater i København. Det
var i 2001. Hun har vært ballettpedagog, sanglærer og instruktør. Høsten
2003 spilte hun i Appelsinene på Fagerborg av Lars Saabye
Christensen på Oslo Nye Teater, og i 2004 fremførte hun ”one
girl’s”-musikalen Sannheten om Susie. Den hadde hun også regien
på. Høsten 2004 var hun med i Jul i Blåfjell på Oslo Nye Teater,
og høsten 2005 hadde hun sin første rolle på Hålogaland Teater der hun
var med i Benoni og Rosa, dramatiseringen av Knut Hamsuns romaner
som var åpningsforestillingen i teatrets nye hus.
NOMINERTE I KLASSEN BESTE
REGI
Kjersti Haugen
for regi av Hunden i høyet, en usladda komedie av Lope de Vega,
Scene Øst, Hålogaland Teater
Kjersti Haugen startet sin utdannelse på Norges landbrukshøgskole,
og endte som naturforvalter med en hovedoppgave om Teater i naturen –
om spel i mange varianter”. Etter Landbrukshøgskolen studerte hun
drama på Dragvoll, før hun i to år var lærer ved Hallingdal
Folkehøgskole. I 1998 og 1999 utdannet hun seg ved École internationale
de théâtre Jacques Lecoq, og deretter underviste hun på Romerike
Folkehøgskole til 2001. Hun kom inn på regilinjen til Statens
Teaterhøgskole, og Frank av Maria Tryti Vennerød, som ble satt
opp på Det Norske Teatret, var hennes diplomoppgave. Hun hadde tidligere
satt opp Maria Tryti Vennerøds Ta meg på vengene og Dama i
luka under Dramatikkfestivalene i 2002 og 2004. Høsten 2005 hadde
hun regien på Norge, Midt-Norge på Trøndelag Teater.
Sofia Jupither
for regien av Svevn av Jon Fosse på Amfiscenen, Nationaltheatret
Sofia Jupither er født i Göteborg, men hun vokste opp i Sollentuna
utenfor Stockholm. Hun valgte teaterlinjen på gymnaset, og studerte så
ved Universitetet i Stockholm. I 1996 begynte hun som regiassistent,
først på Dramaten og deretter i fem år ved Stockholms Stadsteater der
hun arbeidet med så forskjellige regissører som Lena Söderblom, Rikard
Günther, Staffan Aspegren og Göran Stangertz. Sofia Jupither debuterte
som regissør med Skandinaviapremiere på Jon Fosses Besøk på
Helsingborgs Stadsteater. I Stockholm debuterte hun også med Jon Fosse,
denne gangen med Jenta i sofaen på Stockholms Stadsteater.
Etter en tid har hun satt opp Til Damaskus av August Strindberg i
en produksjon av Stockholms Stadsteater på Strindbergs Intim Teater. I
2004 satte hun opp et skuespill av Donald Margulies’ Collected
Stories - som også er blitt spilt på Teatret Vårt i Molde. På
Dramatens Lejonkulan har hun satt opp Igor Bauersimas norway.today,
og hun avsluttet 2004 med urpremieren på Utan av Nina Tersman på
Teater Giljotin.
Victoria
H. Meirik
for regien av Black Bird av David Harrower på Malersalen,
Nationaltheatret
Regissør Victoria Meirik er født i Norge, men hun har vært
bosatt i Kuwait, Portugal,
Frankrike og Nederland. Hun har studert drama ved Skrivekunstakademiet i
Hordaland, teatervitenskap ved UiO og er utdannet instruktør fra
regilinjen
ved Amsterdam Kunsthøgskole. Etter endt utdannelse gjorde hun seg
bemerket som regissør i Nederland der hun blant annet hadde ansvaret for
den nederlandske premieren av Jon Fosses Mor og barn på Theater
Gasthuis i Amsterdam i 2001. I Nederland har hun både satt opp
klassikere som Tsjekhov, Sofokles, Brecht og Ibsen, og
samtidsdramatikere som Marius von Mayenburg og Sarah Kane. I 2004
regisserte hun sitt eget skuespill To the dogs i Amsterdam. I
Norge gjorde hun seg bemerket med sin aller første regioppgave, den
sterke og personlige tolkning av Tsjekhovs Ivanov på Hålogaland
Teater våren 2004. Siden har hun blant annet satt opp Shakespeares
Richard III og Krig av Lars Norén på Rogaland Teater.
Blackbird var hennes første oppgave for Nationaltheatret.
NOMINERTE I KLASSEN ÅRETS TEATERPROSJEKT
Bollywood Ibsen - Fruen fra det indiske hav Oslo Nye Teater
”Det er blitt Ibsen som sprudlende, indisk melodrama…en
gledesspredende opplevelse. At forestillingen er høyst vital og at man
forlater det lille teatret i Akersgata med den befriende og gode
følelsen av å ha sett en ny og annerledes Ibsen.” Elisabeth Rygg,
Aftenposten
” Hvis Henrik Ibsen roterer i
sin grav i dag, gjør han det absolutt i takt til tonene fra Bollywood…
dette er en del av Norge det gjør godt å se på en norsk teaterscene.”
Andreas Wiese, Dagbladet
”Mon tro om ikke Ibsen, 100 år
etter sin død, humrer i graven og nyter rytmene fra Centralteatret.
Ibsen har all grunn til å være stolt.… et meget vellykket prosjekt.
Flerkulturelt teater er både viktig og rettferdig, men det morsomme er
at kvaliteten er så høy.” Jon-Harald Thorsås, Kulturspeilet
Hedda Gabler,
Trøndelag Teater
” Den aktuelle bearbeidelsen av Henrik Ibsens finurlige tekst,
virker klargjørende og effektiv. Å løfte handlingen fram til vår tid er
ikke bare akseptabelt - men nærmest nødvendig for å kunne gi stykket
scenisk liv.” Martin Nordvik, Adressa
”Hedda
Gabler på Trøndelag Teater er en konsekvent forestilling i
intelligent regi med fine skuespillere i alle roller. Den bryter med
«Hedda» anno 1890, men formidler en ufiltrert ibsensk skjebne i sin egen
samtid.” Yngve Kvistad, VG
”… på sine premisser er dette en
intens og vellykket modernisering av stykket, i en direkte og ny
versjon”, Andreas Wiese Dagbladet.
Henrik Ibsen - En dannelsesreise i Telemark, Teater Ibsen
"Henrik Ibsen - en dannelsesreise i Telemark har entret
båten "Henrik Ibsen" og fosser gjennom Telemarkskanalen med sommerens
mest særegne teateropplevelse om bord.
… Teater Ibsen har spent buen til
bristepunktet. Det spiller liten rolle om ikke alt er like godt. Dette
er makeløst.” Kari Gisholt, Varden
”… Teater Ibsen har kastet seg
ut på dypt vann med denne ambisiøse produksjonen, men de har kommet i
mål med hodene godt over vannskorpa og vel så det…. Summa summarum er
det blitt en unik og djerv happening spunnet rundt Ibsens diktning.”
Anne Lise Surtevju, TA
”Slik blir Teater Ibsens
Dannelsesreise mer enn et turistprosjekt, en reise med ambisjoner,
som vil gi sitt publikum både opplevelser og utfordringer.” Andreas
Wiese, Dagbladet
NOMINERTE I KLASSEN BESTE
SCENOGRAFI/KOSTYMEDESIGN/LYSDESIGN
John-Kristian Alsaker
for scenografi til Alice i Eventyrland, Den Nationale Scene
John-Kristian Alsaker er er en av landets mest brukte - og kjente -
frilansscenografer, med en lang og fremgangsrik karriere både nasjonalt
og internasjonalt. Han er utdannet i England, og arbeidet i flere år ved
Royal National Theatre og Old Vic. Han har vært scenograf for en eller
flere oppsetninger ved de fleste av landets teatre. Vi nevner i fleng
fra de siste årene: Falstaff på Den Norske Opera,
Enigmavariasjoner, Tater! og 40 på Oslo Nye,
Woyzeck og Et dukkehjem på Nationaltheatret, Spelemann på taket
på Hålogaland Teater, Tørres Snørtevold på Rogaland Teater,
Copenhagen på Thalia Teater, Pantagleize, Faust,
Bør Børson jr. på Det Norske Teatret. Han har arbeidet med film og
TV (Gåten Knut Hamsun, Peer Gynt). I en årrekke var han
scenograf ved Los Angeles Theatre Centre, han har mottatt flere
kritikerpriser i USA, han fikk for eksempel en Emmy for Phantom of
the Opera, og i 2002 mottok han Heddaprisen for scenografien til
Antons fristelse på Det Norske Teatret. Det var også John-Kristian
Alsaker som sto bak scenografien for åpnings- og avslutningsseremonien
under OL-94.
Kathrine Hysing for
scenografi og kostymer til Drømmere, Rogaland Teater
Kathrine Hysing er utdannet fra Statens Kunst- og Håndverksskole i
Oslo og fra Dramatiska Institutet i Stockholm. Hun har siden virket som
scenograf og kostymedesigner innen teater, ballett og opera. Hun er også
designer for sommerens utstilling på Museet for samtidskunst, Per
Spook – norsk motedesigner i Paris. På Den Norske Opera har hun vært
ansvarlig for scenografi og kostymer på rundt 20 oppsetninger opp
gjennom årene. Utenfor Skandinavia har hun vært engasjert i
operaproduksjoner i Aix-en-Provence, Lyon, Paris, Nice, Antwerpen,
Glasgow, Dortmund og Stuttgart. Hun har vært tilknyttet Rogaland Teater
som scenograf en rekke ganger tidligere. En av de store oppsetningene
der var
Garman & Worse & Co
(1997)
i Stavanger Gamle Turnhall der hun gjenskapte et Stavanger i miniatyr.
Jurate Paulekaite for
scenografi til Til Damaskus, Nationaltheatret
Jurate Paulekaite er utdannet ved Vilnius Academy of Arts der hun
studerte fra 1984 til 1990. Allerede i 1984 signerte hun sin første
scenografi, og siden har hun vært en av Litauens mest aktive og
fremgangsrike scenografer. Siden 1999 har hun samarbeidet en rekke
ganger med en av Litauens mest kjente regissører, Oskaras Korsunovas.
For ham har hun blant annet laget scenografien til Mark Ravenhills
Shopping and fucking(1999), Bulgakovs Mesteren og Magarita(2000),
Sofokles’ Oidipos (2002), Shakespeares Romeo og Julie
(2003), og altså Til Damaskus på Nationaltheatret i denne
sesongen. Hun har mottatt en rekke priser: I 1987 og i 2003 mottok hun
det litauiske Kulturdepartementets pris for scenografien til henholdsvis
Saltenis’ Duokiskis og Sofokles’ Oidipos, i 1994 fikk hun
St. Cristopherprisen for scenografien til Ingmar Bergmans Persona,
og i 2004 Litauens Nasjonale pris for kunst og kultur.
NOMINERTE I KLASSEN ÅRETS BARNE/UNGDOMSFORESTILLING
Det er sikkert og visst,
regi
Lisbeth Linblad Knopper,
Hålogaland Teater
”…så bra at jeg vil anbefale det vilt og hemningsløst til alle som er
eller har vært unger. Sånn. Der var DET sagt.”
Erling Steenstrup, NRK
|