AKTUELT / Meldinger

3. mai 2005

Monologer og KVINNEROLLER

Et rikholdig program har Det Åpne Teater å by på til helga. Italiensk gjestespill og minimonologfestival med mange spennende medvirkende burde vekke interesse når sola begynner å holde ut lenger over utepilsene.

Fredag klokka 18 går startskuddet, med fokus på kvinnelig dramatikk og kvinnelige roller. Her blir det innlegg av journalist Siri Lindstad, redaktør IdaLou Larsen, dramatiker Tale Næss, Standupkomiker Shabana Rehman, dramatiker Jesper Halle, dramatiker og forfatter Hans Petter Blad m.fl. Senere på kvelden dukker Kate Pendry opp i Johnny Johnsens skikkelse.

Uavhengig av kjønn?
Finnes det en kvinnelig dramatikk, og gode kvinneroller – hva er det? Har dramatikk skrevet av kvinner noe til felles når det gjelder tematikk og utforming av roller? Er det bare menn som plasserer kvinnen i offerrollen og blir perspektivet annerledes når det er kvinner som skriver? Er det mulig å komme dit hen at fokuset ligger på den gode rollen uavhengig av kjønn? Det Åpne Teater arrangerte den 13. april en workshop om monologen som form, under ledelse av Ragnhild A Mærli. Dramatikerne skrev korte monologer for kvinnelige utøvere. Disse vil bli presentert i arrangerte lesninger 6. og 7. mai.

Vaginaens lille fe
Temaet er dermed slått an og italienske Natalia Capras En hores kall griper saken rimelig håndfast an lørdag kveld. Regissøren Gianpiero Borgia har tilrettelagt forestillingen til norsk og har følgende kommentar:

"Scenerommet er surrealistisk og jeg ser hovedpersonen som en slags vaginaens lille fe. En drømmende og morsom liten feminin figur i en kontinuerlig diskusjon, ofte selvmotsigende likhet med de fleste mennesker, omkring det absolutte og perfekte som eneste mål i livet og det uunngåelige kompromisset i møte med virkeligheten. Jeg ønsket en ekstrem letthet i stilformen og en provoserende forestilling, men som ikke skjuler noen form for konformitet eller moral."

Teaternett formidlar nytt frå norsk og internasjonalt teater. Hjelp oss å være oppdatert! Skjer det noko der du er - send oss eit tips! Vår epostadresse:  teaternett@teaternett.no